ikhlas

Published April 24, 2010 by crystalights

 

ikhlas tu datangnye dari hati yang suci.

.

suci ke hati aku ni?

.

aku rase selama ni takde satu benda pun yg aku buat yg dipertanggungjawabkan ke atas org lain.

pendek kata, semua yg aku buat adalah tanggungjawab/tanggungan/liability diri aku sendiri.

i take care of myself.

aku bukan dikutip dan ditatang dan dibela (atau dibelai) dan dipelihara atau dilindungi dari kekerasan realiti duniawi.

sumenye aku hadapi sendiri.

selain dari family aku, takde org lain pun yg berkebarangkalian berkongsi tanggungjawab ni.

sbb ini la caranye aku dibesarkan.

mak slalu ckp: jgn slalu mengharapkan org, tkut t’mkn budi.

ayah ckp: jgn ader anak2 ayah yg bergantung hidup pd org, buat semua (usaha) sendiri.

jadi aku berani ckp bahawe selain family aku, takde la aku letak ape2 beban pada bahu org lain.

ape yg dh ditetapkan, wlau mcmane berat skalipun aku cuba utk terima.

sbb ini hidup aku.

.

kawan2 dekat yg bersama aku bukannye s’kadar s’hala, kiter same2 jage satu sama lain.

sbb namenye kawan. mestila dtg dgn pakej.

bile aku buat ape2 utk kawan2, aku tak rase pn aku ni berbudi pun, sbb adat bersahabat mestila ade memberi dan menerima.

bukannye ehsan/jasa/budi/kemuliaan hati dari aku utk kawan2.

tapi sekadar menjalankan ape yg dirasakan perlu.

tuhan je yg tahu ape yg tersirat dlm hati kecil kita, dan tuhan je yg tahu ape yg sewajarnye utk kita.

klau kita rase mcm dh byk berjasa tapi tak dihargai, takpe la sbb tuhan kan ada.

aper ada pada kasih sayang manusia (?)

kasih sayang tuhan tu tak berbatas, tak bertepi.

kalau rase rugi diri kerana org lain, rugi mase kerane org lain, rugi hati nurani/peluang kehidupan/kesenangan rezeki kerana org lain, maka bukan ke lebih baik kita kembali mencari jalan yg satu (?)

sbb Dia yg Maha Mengetahui jalan yg lebih baik utk kita.

.

kalau rase tak berbaloi buat sesuatu utk org lain (hanya dpt kerugian dan sakit hati), maka lebih baik jgn dilakukan dan jgn dibuat langsung.

jgn buat kalau rase sgt terbeban.

jgn sia2kan ganjaran yg dh dijanjikan kpd kamu atas setiap kebaikan yg kamu lakukan dgn kerelaan hati kamu.

.

sbb tu la ader org kata, ikhlas itu dtg dari hati yg suci.

.

soalnye,

suci ke hati kita?

.

saya ikhlas memperkatakan tentang sesuatu utk memperbetulkan keadaan atau saya berkehendak memperkatakan tentang sesuatu utk melepaskan perasaan?

.

sejujurnya,

saya. kamu. kita.

tak mungkin akan tahu.

.

kerana ikhlas itu

tak mungkin dpt diukur.

.

i just realized that

it’s been 4 years.

and you don’t even have my email.

i’m guessing you don’t even have my phone number.

and i’m guessing you don’t even know where i live.

.

i have all that you don’t have of me

so

does that mean that all that has been said by you does not apply to me (?)

can i safely say that you have strived hard for everyone (including me) ?

because i would want to know

siape kita antara kita (?)

kalau tiada kita antara kita

tak perlu disusun kata berjela.

.

sbb semuanya tak akan membawa sekelumit makna pun.

.

derita hati org lain ader kamu tahu?

ader kamu ambil tahu?

ader kamu terpikir, dua org yg minum air dari telaga yg sama pun belum tentu dpt hilangkan dahaga yg sama.

belum tentu air se telaga kalau diminum seteguk oleh setiap org akan dpt hilangkan kehausan dalam waktu yg sama utk semua.

.

there are two sides of a coin.

aku tak buat ape yg kau cakap kan.

dan kau pun tak buat ape yg kau cakap kau dah buat (utk aku).

.

so i think it’s fair that i don’t say a word.

because have you ever spoken a word for me (?)

.

hands down, this is a pointless word emission for a pointless cause.

.

so yes

i rest my case.

.

(and because this is my blog i’ll say whatever i want to because i am not accountable for anyone or anybody else’ feelings just like no one is accountable for me and my feelings).

so

no hard feelings, eh~

.

Leave a Reply

