dear nana (17.3.2011)

Published March 17, 2011 by crystalights

dear nana,

today i submitted my first assignment.

i exceeded the word limit by 88. tapi nak buat camane mule2 terlebih dlm 400 words pas tu aku cube reduce kan last2 dpt reduce tapi still terlebih. tapi 88 la. maybe dier akn potong markah kot sbb terlebih tapi aku redha je la. aku dh hadap assignment tu brape minggu ni padahal markah 10%.

(and then terus ganti tidur for like 3 hours).

i still have several others i have to work on, so i’m looking through some things to see how i should go about it.

just want to know, what are the problems that scientists (such as those in your field) are confronted with when it comes to development issues?

bunyi cam poyo, tapi aku serious ni.

i’m looking for a topic for a 5000 word paper. and i realized that what i have thought of writing has been written by a lot of people before me (in this course).

so i’m looking for a “shock” value supaye dpt “shock” kan the mendatar-ness of these things.

please think sikit about it. and then tell me what you think the problem is for the people in your field. okay?

.

you know,

i noticed that bile kiter cenderung mencari perkara yg menyeronokkan atau yg bersifat kebendaan kita akan terasa masa yg pjg pun tak cukup.

pas tu kita terasa mcm aper yg kita buat selain dari untuk mengisi kecenderungan2 dan keinginan2 itu sgt mengambil sbahagian besar waktu yg kita ada dari kita.

macam bila kita nak buat something yg kita rasa sgt menghiburkan, tapi at the same time kita kene buat something yg dah diwajibkan pd kita.

pas tu masa kita buat perkara yg dah memang wajib tu kita asyik terfikir: “aku nak buat benda lain la kenapa asyik takde mase je?”

pas tu bila kita buat perkara wajib tu dgn niat “supaye aku ada mase nak buat benda lain yg menyeronokkan aku”, maknenye kite berusaha luangkan masa untuk kecenderungan2 dan keinginan2 kita tu lebih daripada kita berusaha untuk perkara yg wajib tu, kan?

jadi kalau akhirnya kita dpt curi masa yg pjg untuk buat perkara2 tu, kita akan laburkan sebanyak mungkin masa yg kita ada semata2 utk keseronokan tu tak kira lah 1 jam atau 1 hari kan?

walaupun bila akhirnya kita tak dpt apa2 pun dari 1 jam atau 1 hari yg kita dh luangkan utk perkara2 tu selain dari rase kpenatan dan titik2 hitam yg kecil (kalau nak dibandingkan dgn tempoh masa yg sama yg kita gunakan utk perkara2 yg wajib tadi).

sedar atau tidak, kita dah pun beri ruang utk diri kita bergerak ke arah kecenderungan2 tu.

sedangkan masa yg ada pada kita ni pun bukannya kita punya, masa yg kita ada ni pun tuhan yg bagi.

kalau Dia nak tarik balik apa2 yg Dia dh bagi, bila2 masa pun Dia boleh dan takde siapa pun yg mampu melawan-Nya.

.

you know one of the challenges of studying abroad?

sometimes it’s easy to be lost.

walaupun ujian & dugaan tu ada kat mane2,

but with too much freedom i feel like i’m walking on thin ice sometimes.

.

aku bukannye baik pun.

dalam hati aku ada byk kegelapan.

(mcm kau kata, busuk hati + hitam mcm blakang kuali?)

pas tu aku senang distracted jugak.

pas tu aku tak slalu kuat.

pas tu aku tak slalu berani

.

aku slalu biarkan people treat me like a child.

sbb aper ntah aku pun tak pasti.

.

okaylah

i have to go now

semoga kita sama2 dpt petunjuk dan perlindungan.

Amin.

(17.3.2011)

-me-

2 comments on “dear nana (17.3.2011)

  • weyhaku been busy gile…
    betol2 packed takde tyme these days..ni mcm zaman khidmat masyarakat aku..aku buat ni sume untuk fullfill this 2 credit hour subject..
    i’m running this project.rase cm aku pulak ketue pengarah..

    anyway..ko kene slalu bace quraan and remind ko punye self..tempat2 mcm tu mmg takde org nk ingatkan ko pasal bende2 agame..

    ingat laa, ape yg Allah bagi dan buat tu semue ade hikmahnye..
    Allah wujud, janji Dia adalah benar, hari pembalasan benar.
    pernah tak ko terfikir kenape Allah ciptakan nabi Muhammad illiterate?
    supaye org tak buat fitnah ckp Alquran tu nabi yg tulis..
    sedangkan nabi memang tak tau menulis dan membace pade ketike itu.
    setiap ape yg die buat ade hikmahnye..

    anyway, ko nk tanye aku about the challengers yg in my field when it comes to development..

    well, ko tau laa bile development occur, environment makin panas, bacteria yang ressistance akan emerge..diorng punye ressistance gene yang resistance to heat and other chemcial akan occur somehow by evolution, adaptation and also gene transfer.so ko describe la bende tu sendiri

    • wei,

      alhamdulillah ader jugak la yg remind aku psl hal agama kat sini (bukanla takde langsung) at the musolla almost every monday ader kuliah isnin.

      semalam aku pergi, dier ckp tuhan syg & reward kita based on usaha kita, bukan based on berjaya atau gagal.

      contoh kalau org menderma 1 dirham lebih baik dari org yg mnderma 100,000 dirham sbb org yg derma 1 dirham tu duit yg dia ader cuma 2 dirham je, jadi dia dh mnderma separuh dari hartanya. org yg derma 100,000 dirham tu mungkin duit dia ader berjuta2 dirham jadi menderma 100,000 tu ibarat kecik la dari sudut harta yg dia ader.

      mcm tu la kirenyer, bukan brmaksud org yg berjaya tu yg disayangi. sume tu berdasarkan usaha kita.

      psal challenge in your field tu maybe i can use kot (i’m not sure), tapi aku dh submit 1 possible topic idea skrg jst nk dgr respond dulu. aku pun tak sure if i can work on it soon.

      but i have another 3000 word assgnment maybe i can look into that.

      okay la.

      (aku tak sabar nk tnggu ko habis blajar. serious busy gile ko ni mengalahkan budak master).

  • Leave a Reply

