terutama tentang tingkah

Published May 23, 2011 by crystalights

sometimes

ada benda yg kita tak boleh nak lahirkan dgn kata2

tapi kita boleh tnjukkan dgn tingkah.

contohnya,

kdg2 kita tak boleh nak ckp directly: “kau ni jgn kurang ajar boleh tak?”

tapi kita boleh tnjukkan cara hidup yg penuh kesopanan.

itulah sbhgn antara perkara2 yg dilakukan Rasulullah waktu awal2nya.

dia buat dulu, kemudian org tgok aper yg dia buat, dan akhirnya org pun ikut dia.

disbbkn dia sntiasa lakukan bnda yg baik2, maka org pun rasa t’panggil utk ikut semua benda yg baik2 yg dia lakukan.

.

so sometimes walaupun ader rase mcm nak attack habis2an sbb bengang

kdg2 ada k’baikan bila kita tahan sikit and then b’fikir: what will happen kalau kita buat benda yg kita benci org buat pada kita?

apa bezanya kita yg diberi pengetahuan dgn org yg tak tahu, kalau tingkah laku kita ni sama je dgn org2 tu?

.

of course bukan senang nak control yourself

lagi2 bila kita sendiri pun ada byk benda yg trpakse dihadapi, ada byk hal yg belum selesai

lepas tu dpt pulak manusia2 yg mnguji kesabaran d skeliling kita

m’mang rase nak membantai tu ader

tapi bila kita tnggu kmarahan kita reda sendiri

kita akan rase lebih ok sbb tak buat benda2 yg mndtgkan kesal

.

kalau kita tak nak dimarahi tanpa had, kita la yg kene hadkan kemarahan kita dulu.

.

utk perkara lain pun, why not?

kalau kita nak org tu dtg ceramah, kita la yg kene pergi ceramah dulu

kalau kita nak org tu solat sunat, kita la yg kene solat sunat dulu

kalau kita nak org tu dtg usrah, kita la yg kene pergi usrah dulu

.

kalau boleh buat slalu, keep up, smbil2 ajak, dan smbil2 doa, smpai la mgkin satu hari nanti org tu t’buka hati nak ikut.

kdg2 bila kita ajak dan dpt respond yg mengguris perasaan, kita try la mengingatkan diri sendiri: “aku buat ni kerana-Nya”

lepas tu kalau tak snggup diguris lagi, then takpela kita berdoa pulak utk sama2 dpt ptunjuk.

stiap kali kita b’doa utk org lain, malaikat akan tujukan kembali doa tu utk kita

so takpela kalau org tu tak faham pun niat dan tujuan kita

sbb Allah faham.

Allah tahu. semuanya.

tak ada sehelai daun pun yg gugur tak kiralah dibumi melbourne ni ataupun di mana2 pelusuk dunia pun yg Allah tak tahu,

Dia dah aturkan perjalanan hidup utk kita semua.

Dia yg ciptakan kita, mestilah Dia tahu apa2 pun yg tersirat.

.

so of course la bukan senang nak bagi org faham

kdg2 kita yg terguris sendiri

kdg2 rse mcm tertanye2, “kenape org fikir mcm tu?”

then pujuk2 hati sendiri

takpela.

ada kurnia yg lebih abadi dari sisi yg abadi

.

ada byk yg aku nak luahkan kat sini

tapi masa aku skrg makin terbahagi

so for now a lot of things have to wait

maybe until the next full moon then

.

(and please. i’ve had enough of vampires so let’s not even go there).

2 comments on “terutama tentang tingkah

  • weyh aku de tulis kat 17/5 punye post..

    anyway aku slalu felt like that..still trying tapi tak tau bole tahan ke tak..maybe kite kene lebey kuat..aku rase aku pon bukannye bagos sgt

    • aku dh reply pun kat situ (tadi).

      anyway,
      sometimes people are like that.
      kita nak buat smthng tanpa niat buruk pun org boleh bagi reaction as if the “impending cloud of doom” has arrived.
      sbb tu kalau tak silap ader org pnah bgtau aku, bergaul with people tu lebih baik dari smbhyg 100 tahun
      because it takes a lot for a person to tolerate and berukhwah with people
      sbb manusia tu diciptakan b’mcm2
      and smtimes very menjengkelkan.

      kdg2 aku rase mcm nak sit down and berhujah drpd A smpai Z kenape aku buat bnda2 yg aku buat dan nk berusaha utk bagi org2 tu faham.
      tapi bile fikir2 balik, mcm seolah2 aku nak justify diri aku kpd mnusia
      sdgkan aku rse itu tak perlu dan tuntutan masa aku sgt besar utk perkare2 lain.
      utk aper kita nak susah2 buktikan smthng to people, tanggapan manusia tu lebih utama ke dari tanggapan tuhan terhadap kita?

      bile kiter fikir2 balik
      kalau 1 hari org2 tu mule faham
      maybe dier akan look back and rase kesal sgt
      maybe time tu aper yg dier rase tu lebih dalam dari aper yg kita nak buat dier rasekan skrg.

      kirenyer, ader sbb yg mgkin kita tak tahu, why people are the way they are.

      kiter pun kdg2 tak tahu why we are the way we are

      kenape aku tak hisap rokok and minum teh bersusu (mcm seseorang tu)?

      kenape aku tak ambik master of music pas tu majoring in orchestral instruments? (not that i’m degrading people who’re taking it, no offense).

      kenape aku kdg2 terase mcm menyesal tak start bkerja bfore smbung blajar tapi kemudian aku rase menyesal pulak sbb rase menyesal (mcm tu).

      byk benda yg kdg2 tak dpt dirungkaikan dlm celah2 fikiran kita

      but that doesn’t make it any less real.

      so it’s okay

      mgkin blajar agama dpt mematangkan manusia

      mgkin bila dtg kematangan tu mnusia dpt buat kputusan2 yg lbih baik.

      siape tahu
      mgkin kita boleh make a difference wlwpun sedikit dan wlwpun lambat.

      at least there is a difference, right?

  • Leave a Reply

