ada apa dalam hati

Published June 29, 2011 by crystalights

 

insyaAllah mlm esok ktorg akn bertolak ke adelaide

for the isma sistrs’ winter trip, 3 hri 4 mlm.

 

aku agak nervous.

tk tahu knape.

maybe aku m’mng slalu rse mcm tu kot bile travel ngn kwn2 baru and people who are not part of my family

or maybe aku m’mng slalu rse mcm tu bile travel di tempat baru and places that are not where i’m familiar with.

maybe it’s like what i said before; about being a snail and carrying my home with me.

 

but i have to start somewhere, kan.

kalau tak biase pun, jst try b’fikir nk timba pengjaran & pengalaman, berukhwah, and also nk mengenali ciptaan2Nya.

semoge dipermudahkn perjlnan kita esok.

 

anyway,

these few days, aku attend gathering, talk, and usrah

and i feel like my heart is telling me

that it’s not really allright to only depend on the thngs that i’m attending.

i have to do more than what i’ve done

have to berusaha lg.

 

m’mng bgusla ader aktiviti or event2 yg mcm tu yg boleh dihadiri

tapi dlm diri aku sendiri

dlm hati aku

ckup ke kalau aku tak try to break out of my shell

to step out and step towards ape yg tuhan syg.

bile msenyer aku nk berusaha utk syg ape yg Dia syg lbih dari ape yg aku syg skrg?

utk aku keluar dari kebiasaan aku

tinggalkn rase takut aku. 

 

aku rase

aku la org yg dh diberi mcm2

tapi belum jgk aku betul2 bergerak ke jln yg satu.

tapi Dia masih jugak bagi pada aku ruang dan waktu, pilihan dan kesempatan.

Dia masih beri pada aku pengajaran-Nya dan limpah kurnia utk aku berfikir

kdg2 aku rase aku sgt meminta2

sgt mengharapkan yg terbaik sdgkan aper yg aku give back is not yg terbaik.

 

kalau nak dibandingkan dgn aper yg aku dpt,

aper je yg aku dh sumbangkan?

aper yg aku buat yg selain dari utk diri aku sendiri?

 

i’ve always lived being selfish and sometimes to the extent of being ruthless.

 

kalau nk diikutkan, aku tak layak pun utk dpt mcm2 because i’m not worth it.

 

t’rase mcm baru tersingkap satu tabir dari hati ni

masa pun berlalu dan aku diajarkn sesuatu dari semue ni.

keberadaan aku kt sini,

walau apa2 pun yg tuhan jadikan, bukanlah dgn sia2.

 

aku kene faham dan terima hakikat.

 

no matter what, Dia selalu ada. Dia tetap ada.

 

and no matter what, i only have what i have dgn izin dari-Nya.

kalau hidup aku sempurna, hidup sempurna tu bukan kerana aku, hidup sempurna tu kerana Dia.

kalau aku tahu sesuatu skarang yg aku tak tahu sedekad yg lepas, bukan aku mengetahui kerana aku, aku mengetahui kerana Dia.

spnjng aku dlm tempoh pengajian kt sini, aku rase sgt ader byk benda yg aku sndiri rase tak percaye aku dpt lakukan dan tempuhi

sbb aku tahu aku bukan berkeupayaan istimewa.

segale ilmu dan pengetahuan, segale nikmat dan kurniaan, semue dtg dari Dia.

Dia yg beri ilham ketika diperlukan, yg beri kekuatan ketika tak berupaya, yg beri semangat ketika keletihan, yg redakan hati bila kesedihan

yg beri segala2nya yg aku ada, dan yg berupaya mengadakan segala yg tiada dan mentiadakan segala yg ada

semua tu tak susah pun bagi Dia.

 

kalau tak kerana Dia, aku takkan mampu lalui semua yg aku telah dan sdg lalui kt sini

 

dan utk itu s’tinggi2 syukur

 

alhamdulillah

 

dan sebanyaknya istighfar

 

astaghfirullah.

 

aku harapkan bila smpai masenye aku kembali to return to my homeland

i hope that i can still reach out kpd Dia.

 

semoge kita semua terpelihara oleh-Nya,

 

Amiin.

 

dlm hati aku ada benih kecil yg belum pun betul2 bercambah.

semoga Dia permudahkan benih kecil ni mnjadi pokok yg teguh dan meneduhkan,

 

Amiin.

 

“Dan Dialah yang telah menciptakan bagimu pendengaran, penglihatan dan hati nurani, tetapi sedikit sekali kamu bersyukur.

Dan Dialah yang menciptakan dan mengembangbiakkan kamu di bumi dan kepada-Nyalah kamu akan dikumpulkan.

Dan Dialah yang menghidupkan dan mematikan, dan Dialah yang (mengatur) pergantian malam dan siang. Tidakkah kamu mengerti?”

Ayat 78-80, Surah Al-Mu’minun.

 

 

Leave a Reply

