hati aku

Published September 6, 2011 by crystalights

 

i am trying to survive.

 

it’s not always rainbows and butterflies

it’s compromise

that moves us along

 

skarang aku berada dlm satu keadaan di mana aku tk nk org bwat ape2 utk aku

aku nak survive sendiri

i don’t know what that really means

so don’t ask me.

 

aku tidak la sentiasa derita

tapi tak jugak selalu gembira

 

takpela

hidup bukan satu cerita dongengan

bukan mesti hidup dlm perhiasan dan didampingi dlm keramaian

 

i live in a world where i’m not always understood

wlwpun kdg2 aku buat2 tak tahu tapi kdg2 it’s crystal

clear

 

should i be dissapointed of the differences

?

 

ape yg aku ada, itu la yg aku ada skarang.

esok luse tak tentu lagi aku msih ada apa yg aku ada skarang.

 

kalau aku dh try tapi tak dpt jugak runtuhkan dinding pemisah tu

nak buat camane

berserah je la

aku bukanlah penulis untung nasib utk diri aku sndiri

 

smtimes i think i could write a book frm my stories

tapi cerita aku utk siapa?

apa lah manfaatnya cerita aku utk sesiapa

 

i look up to some people

and maybe become inspired by them or what they do

it makes me feel like i have to try harder

and when i interact with other people maybe i don’t really realize that i am responding to that kind of inspiration the same way that i wished to be inspired

bukan aku berniat dgn sengaja dan kerasnyer prgi push things upon other people

it’s jst that, for me, sometimes things are sometimes firm and unequivocal, the way i recieve them,

the way i expect them to be delivered

 

mcm bile aku letak sesuatu yg aku rasa perlu tu ke atas diri aku

aku expect diri aku utk menunaikannya

maybe i don’t realize that, maybe to other people it’s a  big thing

 

bukan aku nk berkeras dgn org lain

tapi bile aku berkeras dgn diri aku, biar lah aku nk bertegas dgn diri sndiri

aku yg nk mcm ni

wlaupun mcm unusual, itu kan pilihan aku

sbb aku nk jd org yg memikirkan pilihan, tindakan dan keputusan aku sndiri sblm aku come to a decision

 

kdg2 aku rase cam nk marah pulak

sbb aku nk hidup camni pas tu jst because people uncomfortable or maybe tak biase with it pas tu cam nk nasihatkan aku utk take it easy

aku tak nak take it easy

sbb aku rase take it easy tu berbahaye utk aku

 

biarla aku nk live like this

ini pilihan aku, fikiran dan kputusan aku,

asalkn tk mnyusahkan org lain sudah la

kenape, perlu ke aku normalize kn my life to fit the normal curve

i don’t think my life is normal in the first place

malas la nk salahkan sesape

tapi sometimes no matter how much aku try to associate with people ader jgk masenyer aku cam bengang and harap org back off

 

pas tu aku bengang

bile aku tgok some things

 

kalau aku beli brg2 baru dan mahal2 utk pakaian dan kegunaan aku sorang

utk mkn berlambak aku sorang

utk kebahagiaan duniawi aku sorang

sedangkan ada saudara seIslam dgn aku yg tak ckup mknan, pkaian dan pendidikan

mcmane aku nk ckp aku berusaha utk survive sbenarnye ni?

sbb bukan ke org Islam yg b’usaha utk survive tu mksudnya berusaha utk survivekan diri DAN umatnya?

bukan 1 org Islam je yg perlu survive kan, segerombolan umat Islam pn nk di”survive”kan jgk kan?

 

bile aku nk bli and pakai something yg aku m’mang tak perlu pun, malah rasenye berlebihan, bukan ke adalah normal utk rase bersalah dan bermuhasabah

sbb harta aku bukannya milik aku

harta aku bukannya abadi

 

utk stiap yg aku dpt yg aku anggap sbg harta, bukan ke ada perhitungannya di “Hari Pengakhiran” nanti?

 

sbb tu la Abdul Rahman bin Auf sanggup sedekahkan unta2 nya yg berbaris2 tu bila dgar kata2 Aisyah r.a.

sbb dia pn berfikir tentang hisab (perhitungan) ke atas diri dia nanti

 

kdg2 aku rasa

bukankah harta tu jugak ibarat ujian

utk menilai tindakan dan pilihan kita ke arah “Hari Pengakhiran” tu.

 

tu la

aku tak la rase aku perlu sntiasa kerap2 mengupdate kan wardrobe aku

 

mgkin akhirnye itu pilihan dan kputusan msing2

 

lagi 1

aku risau bile nk bersolek terang2 dan tebal2 sgt

sbb tkut2 t’lalu menarik perhatian

tkut org lain rase t’ganggu atau tak khusyu’ dlm urusan

or worse, tkut2 mngundang rasa yg lain2

 

sbb wajah kita ni kdg2 bile kiter tambah mcm2 warna sana-sini

nmpak sgt lain dari asalnya

boleh jadi lbih2 menariknya

kdg2 kita tk perasan rupa paras yg mcm tu

boleh mngundang rasa apa

bukan nk ckp tak boleh bersolek,

cume lebih baik b’hati2 dlm solekan tu.

 

cantik tu bukan pd solekan semata, kan

ada perkara2 lain lg yg buat seseorg tu dianggap sbg cantik.

 

aku malas nk ckp lbih2, sbb aper aku tulis ni sbg peringatan utk diri aku sndiri jugak;

aku jst harap semoge aku dpt ingat dan berfikir betul2 bile aku decide nk bersolek dan berhias diri d masa akan dtg nanti.

 

 

Leave a Reply

