ini cerita.

Published November 27, 2011 by crystalights

okayla.

aku rse ckup la the prvious few posts mcm byk rants and emo word vomit.

skrg aku rse aku nk write about some things that i’m thinking about.

 

1: “way of life”.

aku rase sometimes aku susa kot nk percaye org.

sbb aku rse aku pnah je percaye (dh brape kali) pas 2 things pun happen.

so aku prefer being careful.

bcause, if i be careful at least if something happens aku tk la rse mcm: aku yg tak careful enough.

 

pas 2 kt perantauan ni, bile b’hdpn dgn org yg bukan muslim, lg la aku rse kne be careful.

 

sbb bila sesuatu “diri” tu tidak menerima bertuhankan Allah, kita tak tahu “diri” itu sanggup buat ape ke atas “diri”nya dan “diri” yg lain.

bukan aku nk ckp sume org bukan Islam tu evil ke aper, jst aku nk ckp bila seseorg itu Islam, there is a difference.

klau tk silap, dlm Al-Quran, surah Al-Fath ader sbut psl org muslim itu berbaik dgn sesamanya dan bertegas dgn yg bukan muslim. (note: bertegas, bukan membenci. kita bukan diajar utk membenci ciptaan2-Nya).

i think it’s this:

“Muhammad (saw) is the messenger of Allah, and those who are with him are severe against disbelievers, and merciful among themselves.”

[Surah Al-Fath: skitar ayat 18-29].

sbb aku percaye, org jadi baik sbb dia muslim dan beriman.

klau dia bukan muslim dan takde iman, baik mcmane pun amalan dia, takkan same dgn org yg ada iman dlm diri dia.

bila dia ada iman, mksudnya ada kepercayaan yg bertuhankan Allah.

sbb tu dlm Islam ada “Izzah”.

mksudnya mcm satu pride of being a muslim.

 

sbb, betape BESARnya erti mnjadi muslim.

 

spjg aku kt overseas ni (i don’t really like using ths word, anyway), aku tlah diizinkn oleh-Nya utk mnyaksikn dua pristiwa syahadah insan2 yg memeluk Islam.

bile aku jadi saksi syahadah buat pertama kalinya seseorg tu melangkah msuk mnjadi Islam,

aku rse..it’s like indescribable.

 

mcmane org2 yg mncari tuhannya akhirnya mnemukan cahaya stelah skian lama dlm kegelapan.

 

org yg baru around s’tahun msuk Islam pnah ckp dgn aku psl: seeing “the truth”, and that “the truth is tremendous” that all the little things “doesn’t (really) matter (anymore)”.

so,

faham tak betape besarnye erti mnjadi org Islam?

jadi,

aku rase mnjadi org Islam tu bukan skadar satu “status”, tpi sbnrnye sgt la besar ertinya.

 

bila kita Islam, stiap amal baik lillahi ta’ala akn ada gnjaran, dan niat utk amalan baik TANPA prbuatan pn dpt gnjaran.

sdgkan klau kita bukan Islam, buat baik mcmane skali pun takkan ada ganjaran di akhirat dan tidak sdikit pun menjadi bekalan.

bahkan dlm Al-Quran ada diceritakn, pada “hari itu” nnti, amal2 baik yg dilakukan org bukan Islam itu akn dtunjukkan kpd mereka dan akan hilang berterbangan (sperti tiada nilainya).

so,

utk setiap tahun kita hidup sbg org Islam, itu semua adalah nikmat kurniaan ilahi.

 

of course la aku tk stuju bile ade yg b’kata mcm aku tk pyh bagi reason religion utk dcision aku (abt something), sbb isu “sensitivity”, n also yg b’kata ptutnye aku berterima kasih sbb diberi pluang blajar kt negare org bukan Islam dgn tidak dibunuh.

i mean sriously, aku disagree. sbb tidak dibunuh tu kan hak stiap insan s’lagi memenuhi syariat-Nya.

dan sensitivity mcmane yg sensitive smpai aku tk boleh libatkn religion aku dlm pnjelasan kputusan aku?

Islam bukan terpisah dari kehidupan, bahkan Islam itu kan cara hidup.

not just religion, but it’s “deen”. klau dlm bahase arab it means “a way of life”.

so, knape nk kecikkannya?

sbb tu la aku sbut psl “Izzah”,

sbb aku rse bile kite ader pride in being a muslim, then maybe we would see what it means to not let others degrade it.

aku rse, ni bukan hal main2.

so.

sometimes ader la jugak “friction” bile aku bagi opinion ke aper.

aku rse, normal la tu.

maybe i have to work harder.

so tht pple cn undrstand 1st bfore they misundrstand (if they ever do).

 

2. “harta”

ada masenye, aku risau bile aku belanje2kn duit b’ulang2, sbb aku tkut aku berlebih2an.

at the same time, aku t’fkir jgk tentang menginfakkan harta mcmane yg disebut dlm Al-Quran.

byk jgk diulang psl infak ni. m’mng byk.

tpi a few days ago aku t’jumpe ayat ni:

“Dan (termasuk hamba-hamba Tuhan Yang Maha Pengasih) orang-orang yang apabila menginfakkan (harta), mereka tidak berlebihan, dan tidak (pula) kikir, di antara keduanya secara wajar,”

[Surah Al-Furqan: 67]

klau tak salah dlm bahasa indonesia/nusantara, “kikir” tu mksudnya mcm bakhil atau kedekut.

 

rsenye skrg, aku tk brape pasti mcmane “antara keduanya secara wajar” tu.

 

buat mase kblkgn ni m’mng aku ade beli2 pun, utk bawak balik msia.

ada yg aku beli tu s’kdr “nice to see nice to hold, for memories’ sake”, ade yg aku beli sbb some sort of “nutricion value”, ade yg aku beli tu sbb fikir: “supaye org ni dpt manfaat”, (Amiin).

so aku just fkir, maybe i should try and be careful bila agak2 mcm dh sgt hmpir nak berlebihan.

tpi jgn smpai tk nak bagi ape2 lgsung la kan (tak baik mcm tu). 

ayat ni pun ada bgtahu:

“Wahai orang-orang yang beriman! infakkanlah sebagian dari rezeki yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang hari ketika tidak ada lagi jual beli, tidak ada lagi persahabatan dan tidak ada lagi syafaat. Orang-orang kafir itulah orang yang zalim”

[Surah Al-Baqarah: 254]

alhamdulillah (s’lagi Allah masih beri kesempatan, msih ada peluang utk semua org Islam, insyaAllah).

 

3. “tidur”

what is the last thing you think about bfore you go to sleep and the first think that’s on your mind when you sleep?

bace doa tidur & doa bangun tidur tk?

aku rse doa bngun tidur 2 best bcause it rminds me of another nikmat iaitu: dibangunkan setelah mati (tidur).

aku rse aku nk tido dh ni.

ptg ni insyaAllah ader prgrm, aku nk tido dlu.

k thnx bye.

 

also, bfore i end this post, i want to say that the way that i write this is not the best way to write huraian ayat2-Nya dan ayat2/sunnah dari Rasulullah (s.a.w), 

because, frm what i know, ada cara tertentu bila nk menghurai/menerangkan ayat2 Al-Quran dan sunnah Rasulullah (s.a.w);

so JANGAN la anggap bahawa entry ni m’mang 100% brtujuan menghurai isi kandungan ayat2 Allah dan Rasul (s.a.w), anggap la aku skadar bercerita cerita yg aku lalui dan cerita yg aku tahu, smbil msukkan isi cerita Al-Quran sikit2.

klau nak yg terbaik, JANGAN la bersumberkan tulisan aku ni, i think u can go to the source itself. dan jgnla jadikan post ni sbg contoh/bahan ikutan klau nk tulis huraian Al-Quran & Sunnah. aku pun still in some prt of some learning processes.

harap maklum.

Leave a Reply

