tentang ilmu

Published November 27, 2011 by crystalights

ape yg aku nk tulis dlm post ni, bukan utk org lain semata, tapi jgk utk peringatan bg diri aku sndiri. bukan berniat menyalahkan sesiape, tapi sbg peringatan utk aku yg akan meniti hari2 sblm tibanya hari yg dijanjikan tu.

 

okayla.

 

ni klau rse mcm tak best, then ambik yg baik2 je la, ye.

yg buruk2 tu tak pyh la disimpan.

 

so

dlm byk2 benda yg aku feel affected with, they include: ilmu pengetahuan.

 

bile ckp tentang menuntut/menimba/mendapatkan ilmu pengetahuan, rsenye tak lari jauh dari soal “menyerap” ilmu pengetahuan tu.

 

bile kite prgi belajar, it is not jst a matter of pergi klas, tulis2, pas 2 balik.

bukannye duduk dlm kelas, mndengar, menulis, buat assgnmnt, yg mnentukan atau mnjamin ilmu tu dpt di absorb.

ilmu tu kita dpt absorb dgn izin-Nya.

klau tuhan bagi kita hati yg terang, pancaindera yg jelas, fikiran dan nurani yg khusyu’ dan tenang, semua tu adalah nikmat.

kdg2 kite boleh dgar b’ulang2 tapi satu pn tk lekat dlm hati & fkiran, sdgkn ada msenye kite dgar spintas lalu je tpi kite boleh recall balik ape yg diberitahukn kpd kita.

itu la sbhgn nikmat yg tuhan beri.

 

jadi,

objective pergi belajar bukan smestinye tercapai dgn s’kadar kita dtg kelas dan duduk 1 or 2 sessions.

bukan smestinya tercapai dgn spending hours on assgnmnts.

it is more than that.

mksud aku, it is not only dtg class, not only buat assgnment, tpi hati dan fikiran pun berusaha utk mendapatkan ilmu dan jiwa pun berusaha utk berharap pd Dia.

berharap Dia izinkan kita dpt ilmu,

berharap Dia beri peluang jalani satu ibadah (mnuntut ilmu) yg diterima oleh-Nya,

berharap niat kita waktu belajar tu betul, tak terpesong atau dipesongkan,

berharap klau bukan  ilmu pengetahuan yg direct pn, skurang2nya ada pengajaran (lain) yg kita boleh dpt,

dan jugak berharap bahawa usaha kita tak sia2.

 

ini cerita beyond dtg kelas dan duduk dan mendengar dan buat kerja.

mksudnye, bukan stakat dtg dan duduk dan dengar dan buat keje je.

 

klau tak dtg, tak duduk dan tak dengar, lagi la aku tak tahu camane nk describe.

(okay, aku mengaku, aku pnah jugak sblm2 ni guilty of all these things that i’m saying, and tht i’m about to say. especially mase aku buat undergrad aku dulu).

but the point(s) are that,

klau tak dtg, tpi ader jgk duduk dan dgar (maybe frm othr altrnatives), aku rase boleh lg ader harapan nk dpt somethng.

klau tak dtg, tak duduk, tapi dgar (maybe frm othr reliable sources), aku rase still msih ader hrpn lg utk dpt sesuatu.

tpi klau tak dtg, tak duduk, dan tak (nak) dgar, then aku tk tahu harapan kt mane lg s’lain yg tuhan izinkan utk diberi.

 

sbb mnuntut ilmu tu m’mang la require effort.

bukan mcm mi segera, tuang air panas tutup skjap, then bleh makan.

 

of course la tak smudah tu.

 

nk dpt ilmu tu ader la cabaran2 nye, usaha nye, jln cerita nye or something.

jln mndptkn ilmu tu bukan slalu smooth and safe.

smtimes ader things yg kne sacrifice.

smtimes ader things yg somehow you lose in order to gain the ilmu tht you’re striving for.

 

so jgn la respond cam haper bile tgok some people know this and that

you might’ve already know that in order for you to know this and that, there are things that you have to do

 

it is not a miracle that people know things

it is a blessing from Allah and among those who make the effort, Allah knows.

 

Allah akan bagi pd siapa Dia kehendaki

sbg hamba2-Nya yg tak seberape mcm kiter ni,

kiter tak tahu pun Allah nk bagi pd siape;

jd ape yg kiter boleh buat is just berusaha & meminta pd Dia.

 

dlm hal ni, bile aku sedar aku kurang tahu psl something,

or kurang arif psl something,

i think it’s easier for me to think: “ni memang kekurangan aku, aku sndiri punyer pasal sbb tk ckup study,than to think that: “kenape aku tak dpt ilmu tu? i DESERVE to know more than her, etc.”

 

sbbnye, aku rse aku tak “deserve” aper2 pn.

 

aku bukannye ader aper2 yg dtg dari diri aku sndiri, kan? semuanya yg aku ada dtg dari Dia.

klau aku tk pergi study, tak make the effort, tak nak blajar, tak nak dgar, aku rase lg laa betape takde aper2 nyer aku ni.

betape tak bermanfaatnyer hidup aku ni stelah tuhan beri nikmat dan manfaat-Nya kpd aku.

 

so, klau aku dh ambik/terima/gune at least 1 nikmat pn dari tuhan,

mknenyer ader la yg aku perlu buat kerana-Nya.

Allah dh bgtahu Dia jadikan kita bukan utk main2.

Dia dh bagi kita nyawa, pancaindera & kudrat.

Malaysia atau Melbourne, kita tetap ader “kerja” utk dilakukan.

 

in the end i believe tht people make choices.

if you want it, do you think it would just come running to you without you doing anything much?

do you think this is like a fairytale,

that if you leave your shoe then someone would come and find you and sarungkan your shoe for you and then marry you and then you  live in the palace happily ever after?

 

so,

what can i say?

 

sometimes aku terfikir mcm2 bnda smpai ke tahap yg bukan isu aku, sbb aku sgt rase sesuatu bile aku nmpak sesuatu yg meng “frust” kan perasaan.

 

klau stiap kali aku perlu ditatang dibelai dijemput dgn pnuh cinta kasih semata2 utk dtg satu benda yg bukan stakat benefitnye utk diri aku sndiri jgk, malah benda tu adalah sbhgn dari tuntutan Risalah kita dari-Nya, then aku rase: bersalahnya diri aku. kerana usaha aku bersyarat. sdgkan nikmat dari-Nya kpd aku takde syarat dan tidak bertepi.

 

kt sini, bukan aku nak tonjolkan kesalahan sesiape.

 

ok, so mgkn jgk aku yg tak faham. maybe aku yg tak ckup berhikmah. maybe aku yg tak ckup bersabar.

tapi, utk setiap ketidakcukupan dari pihak aku, cukup ke utk menjadi penyebab for something like this?

klau ckup, then aku rse ckuplah aku mencuba. sbb ada msenye aku jadi takut klau percubaan aku tu yg buatkan ketidakcukupan aku mencukupkan penyebab perkara ni.

mksudnye. aku takut klau semua tak berhasil kerana masalah dtg dari percubaan aku.

aku tkut aku yg jadi penyebab sume ni, na’uzubillah.

 

aku rase, biarla aku undur diri.

 

sape tahu, mgkn di mase akn dtg ade lg org lain yg rela tolong tatang, belai dan jemput dgn pnuh cinta kasih utk kepentingan sesama insan (mcm keadaan ni).

 

but seriously.

 

smpai bile kite snggup nk duduk m’nunggu seseorg dtg dan sarungkan kasut kaca dikaki utk tunaikan impian indah yg mgkin kite sangkekan milik kita tu?

 

sedangkan masa dan usia tak menunggu kita, 

dan kenyataan hidup tak pernah m’ninggalkan kita.

 

kita takkan bernyawa selamanya.

itulah hakikat fitrah manusia.

sama ada kita terima atau tidak, ia tetap akan berlaku.

Leave a Reply

