favours

Published November 28, 2011 by crystalights

 

bile kiter buat sesuatu kerana Allah,

kiter bukannyer buat satu “favour” untuk kegunaan Allah.

hakikatnya, Allah yg bagi satu  “favour” untuk kegunaan kita,

(or sometimes even more).

 

our ibadah and/or good deeds are not a “favour” to Allah,

in fact it is Allah’s “favour” and “mercy” to us that we have the opportunity to do ibadah and/or good deeds.

 

ape yg aku buat, bukannyer satu privilege yg aku kurniakan kpd Allah,

tapi Allah yg kurniakan kpd hamba2-Nya sperti yg Dia dh tentukan.

 

kesihatan, tenaga, usia, smuanya dtg dari Dia,

jadi klau Dia nak ambik balik, itu hak Dia.

klau Dia tentukan sesuatu smpai aku tak dpt rase lg ape yg aku pernah rase,

then itu hak Dia, terpulanglah pd Dia.

at least Dia dh pnah bagi aku rase selame b’tahun2,

skrg klau Dia nak ambik balik,

ape yg aku boleh buat?

redha & bersyukur sbb pnah m’nikmatinya, atau nak marah2 dan mengamuk sbb rase aku memang DESERVE the BEST?

aku rase, kt sni bru boleh ckp:

“it was good while it lasted”

(mcm dlm petikan yg ntah dr mane yg mcm famous tuh).

 

memangla kdg2 bukan senang aku nk sabar, and redha

kdg2 nak bersyukur pun aku terlupe.

 

tapi bile aku rase mcm nak marah sbb aku lose something or kene bagi2 something yg aku nak or yg aku ada with me,

sometimes aku fikir: aku nak syg harta aku tu lebih dari aku syg tuhan ke?

 

org2 yg berhijrah dgn tulus di jln-Nya,

dorg pun tinggalkan byk benda, bukan stakat harta dan rumah, malah ader yg tinggalkan org2 yg dikasihi,

tinggalkan keselesaan hidup,

tinggalkan kesenangan dan sense of familiarity.

 

imagine having something for as long as you can remember and cherishing it,

but leaving it all behind utk berhijrah kerana-Nya.

utk org2 ni, nilai cinta pd Allah dan Rasul itu melebihi cinta kpd harta dan keselesaan hidup.

 

so.

aku nak marah apebenda nyer?

aku dh buat mcm2 benda yg tk btul pun, yg salah sane sini pun, tapi tuhan bagi lagi mcm2 nikmat.

padahal klau nak ikut tahap, aku rase aku duduk kat bawah2 skali.

 

sbb dlm masjid pun bile aku nak pergi solat lepas wudhu’, aku masih sibuk nak pergi ambik beg aku dulu sbb aku takut harta benda aku hilang.

padahal dh berkumandang azan, maksudnya dh berlaungan panggilan utk org Islam (mcm aku) pergi solat.

tapi aku boleh pusing balik (pergi tempat yg dh tentu2 tmpat group prempuan yg aku kuliah same2 tu) utk ambik beg dulu.

pas tu masuk tinggal brape minit je la nak start jemaah.

k’sudahannyer: tak sembahyang sunat (pun).

 

itu kat masjid.

bygkanla, dh smpai masjid pun buat perangai sibukkan harta benda lg.

mcmane aku nak become better bile sayang aku tak bertempat?

(malah kdg2 berlebih2an t’hdp bnda lain)

 

post ni bukan stakat utk bercerite, tapi jugak utk tazkirah diri aku sendiri sbb dlm diri aku masih byk yg aku tak cukupkan, yg aku belum smpurnakan.

 

mudah2an tuhan tolong la kita semua utk dpt keredhaan-Nya,

Amiin~

 

 

Leave a Reply

