perempuan.

Published December 3, 2011 by crystalights

 

sblm2 ni aku pnah mntion smthng psl hal letak gmbar di intrnet (utk perempuan) dlm blog ni.

and then about a while ago, aku dpt tahu frm an ustaz (kt youtube) tht you can put the picture which shows your face TAPI biarla gmbar yg kecik mcm ukuran passport.

so, aku tak pasti klau ada lg pendapat lain dari ulama’2 lain.

Allahu’alam.

 

aku rase, aku faham kot kenape ader org tak nak letak gambar full-on face/frontal view dkt internet.

aku rase, ada jugak la kebaikannya bile kiter tak letak gmbar penuh kita yg besar2 di internet.

sbb kita tk tahu org yg tgok tu siape, brape lame dier tgok atau tenung, dan aper yg dier fikir atau rase bile dier tgok gmbar kiter, kan.

kiter kan perempuan. dan fitrah lelaki itu tertarik pada perempuan la kan, mcmane perempuan tertarik pada lelaki.

 

perempuan dgn lelaki, s’lagi takde ikatan yg sah, ada cara yg tersendiri yg dh ditetapkn dlm Islam.

wlwpun aku m’ngaku, in the past i’ve made quite some tremendous mistakes yg pd waktu itu aku fikir mcm “it’s okay”, or “ala takpe je”, “dier okay”, “kiter okay”, or thinking that we’re “just friends” going out, etc.,

tapi hakikatnyer,

mcmane bile dlm Islam a woman is treated with honour in the way that when a man wants her, he asks for her hand in marriage through the proper way,

bilamana seseorg prempuan itu dipinang dan dinikahi sblm dia dibawa kemana2, sblm dia disentuh, sblm dia didampingi, maka kt situ rasanye kite dh boleh nampak hikmah disebalik syariat yg dh ditetapkan disisi-Nya. 

 

wlaupun dua org yg bersama di luar tak buat aper2 beyond “friends” skali pun, sometimes ada kemudharatan lain yg mgkin kita tak nmpak; cthnyer mcm mnjadi pembuka fitnah, atau yg lain2 yg tak manis dipandang, dan mcm2 yg b’kait dan sewaktu dgnnya.

 

bukan tak boleh berkawan antara perempuan dan lelaki, tapi mcm ustaz azhar explain psl adanya “batasan syariat” yg diikuti.

 

jadi,

part of what i want to say is that, klau seseorg perempuan itu dh pun slamat dikahwini dan mnjadi seorg isteri, then ada byk yg perlu disyukuri and at the same time ada byk kebaikan,

however,

it does not mean that bercinta “8 tahun” tu sesuatu yg baik dicontohi semata2 sbb “akhirnya kahwin jugak”, smpai boleh ditulis dlm komen dlm bntuk sbegitu.

sbb “akhirnya kahwin jugak” tu tak la membenarkan percintaan “8 tahun” tu. 

 

aku faham, utk byk perempuan this is not an easy struggle. sbb hati dan prasaan bukan senang nk dikawal,

dan aku faham rmai yg btul2 berusaha wlwpun dlm hati dia ada perasaan tu.

Nabi Yusuf diangkat darjatnya bukan sbb dia takde perasaan waktu digoda isteri Al-Aziz tu, tapi sbb wlaupun dia ada perasaan tapi dia berusaha (menjauhinya) kerana rasa takut dia pada Allah tu lg bsar dari perasaan yg lain tu. because imannya dikuatkan tuhan dan telah dipalingkan keburukan dari dia [rujuk Surah Yusuf: 24. jgk tlah dihurai oleh Ustaz Fauzi Asmuni dlm satu kupasan usul-20 di melbourne, 2011].

bukan aku nk tuding jari pada sesiape, dan penulisan ni pun perlu mengingatkan diri aku sndiri jugak (yg dh s’memangnya byk bersalah),

tapi aku rase sesuatu yg aku tak setuju bile aku bace komen mcm tu.

sbb aku percaye pernikahan tu adalah takdir, dan satu kurniaan yg besar.

bukan satu alasan utk meraikan tempoh perhubungan tidak berikatan dari waktu yg lalu.

aku rase, yg kita raikan adalah pernikahan tu, bukan percintaan “8 tahun” tu.

 

Allahu’alam.

 

this is what i think and feel.

harap2 tak menyinggung perasaan sesiape, ye. minta maaf klau ada yg terasa hati. ni bukan post utk menyakiti, jst nak luahkan yg terlintas di hati.

and also, harap2 dpt memberi peringatan pada diri aku sndiri jugak.

 

also, maybe kdg2 kita tak perasan, setiap yg kita raikan tu sbnrnye utk ape.

 

mudah2an tuhan lorongkan kita semua utk dpt petunjuk-Nya, Amiin~

 

 

Leave a Reply

