kerana-Nya.

Published April 22, 2012 by crystalights

alhamdulillah

selesai minggu pertama bekerja.

 

stakat ni alhamdulillah,

wlwpun ada sikit2 mslh technical yg happen, tapi kirenye keadaan masih okay utk aku bekerja.

hari tu mcm ader panic skit sbb fingerprinting tapi aftrwards i informed my ketua and org dlm office so they know what’s going on.

so i think for me, it’s safer to come earlier than the office’ regular working hours.

at least takdela ramai sgt org mnunggu kt blakang aku bile fingerprinting fail (na’uzubillah).

 

anyway,

there’s a few pple tht i wanted to visit or meet, tapi stakat ni brgkali belom diizinkan lg.

now i think, i am more aware of the value of money- bukan nak jadi materialistic or mementingkn duit, cume bile kiter ada byk duit utk buat byk benda kdg2 kiter tak perasan duit tu sbnrnye satu elemen jgk yg memudahkan kita nk buat byk benda tu.. smpaila kiter kekurangan duit (hahaha).

 

beruntunglah org yg byk duit dan byk kesedaran utk duit itu dijadikan kunci ke syurga-Nya;

 

namun beruntunglah jugak utk org yg kurang duit namun terlahir jugak usaha-usahanya utk meraih kekunci yg sama.

 

hanya Allah yg tahu berapa nilai setiap amalan itu.

 

takpela.

utk setiap org, ada bhgn msing2, kan?

dan utk setiap bhgn, ada pelajaran msing2 kan?

pelajaran utk org2 yg ingin mempelajari hakikat ketentuan-Nya.

 

setiap amal kebaikan tu jgk sadaqah, walau bukan sadaqah dlm bentuk yg dilihat melalui norma masyarakat.

sbb segala amal kebaikan yg dilakukan yg diberi ganjaran pahala itu umpama satu amal kebaikan yg memberi sadaqah kpd diri sendiri.. melalui pahala yg diraih di sisi-Nya.

 

aku rase,

andainya benar sejak 12 hari yg lalu aku diuji,

mgkin byk bhgn yg aku dh gagal pun dlm ujian2 ini

sbb sabar aku lambat, marah aku awal,

dan penerimaan aku lambat, penolakan aku di luar kawal.

 

aku pun dissapointed dgn diri aku yg tak sempurna amalnya,

tak cekap pertimbangannya.

aku dh beremosi dulu, baru bertindak mencari penyelesaian

akulah org yg belum sempurna pembelajarannya,

belum lengkap tarbiyyahnya.

 

akulah org yg masih perlu dididik.

 

so

i think, no matter where you are

or what you have,

siapa kita disisi-Nya itu lebih besar ertinya.

 

bukanlah tak boleh kita gunakan peraturan rekaan manusia

cuma skrg aku rasa bersalah bila tak fikir utk cuba jadi insan yg mengutamakan Dia yg menciptakan aku dan segala yg aku rasai.

apa yg aku rasa aku dpt rasa kerana-Nya,

jadi bersalah lah aku bila mengenepikan-Nya dlm semua perkara.

 

 

Leave a Reply

